Odpowiedzialność sprzedawcy za wady w pojeździe

Sprzedawca odpowiada względem kupującego z tytułu rękojmi, jeżeli sprzedany pojazd ma wadę fizyczną lub prawną. Prawa i obowiązki stron w tym zakresie reguluje Kodeks cywilny. Poniżej omówione zostaną konkretne roszczenia, terminy oraz pojęcia, które odnoszą się do zakupu wadliwego pojazdu.

Czym jest wada fizyczna pojazdu?

Wada fizyczna pojazdu polega na jego niezgodności z tym, co wskazano w umowie. Artykuł 556 Kodeksu cywilnego wskazuje cztery sytuacje, kiedy rzecz sprzedana jest niezgodna z umową. Wadliwość ma miejsce wówczas, gdy rzecz:

  1. nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony lub wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
  2. nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
  3. nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia, co do takiego jej przeznaczenia;
  4. została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

 

Podkreślić należy, że wskazany wyżej katalog nie ma charakteru zamkniętego, wobec czego wadę fizyczną rzeczy mogą stanowić również inne uzasadnione przypadki.

 Czym jest wada prawna pojazdu?

Wada prawna pojazdu występuje między innymi w sytuacji, gdy:

  1. pojazd stanowi własność osoby trzeciej, bądź jest obciążony prawem osoby trzeciej (np. sprzedawca nie jest właścicielem pojazdu, mimo że się za niego podaje);
  2. ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu pojazdem wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu (np. egzekucja komornicza z pojazdu).

 

W jakim terminie mogę skorzystać z uprawnień z tytułu rękojmi?

W przypadku rękojmi rzeczy należy pamiętać o przestrzeganiu kilku podstawowych terminów, które nie tylko decydują o samej możliwości dochodzenia roszczeń, ale również stopniu skomplikowania sprawy.

2 lata – sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od dnia wydania rzeczy kupującemu;

1 rok – jeżeli kupującym jest konsument, a przedmiotem sprzedaży jest pojazd używany, odpowiedzialność może zostać w umowie sprzedaży ograniczona, nie mniej niż do roku od dnia wydania rzeczy kupującemu;

1 rok – roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku od dnia stwierdzenia wady. W tym terminie kupujący może również złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy lub obniżeniu ceny. Jeżeli kupujący w pierwszej kolejności żądał wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady, bieg terminu do złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny rozpoczyna się z chwilą bezskutecznego upływu terminu do wymiany rzeczy lub usunięcia wady;

1 rok – jeżeli kupującym jest konsument, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego;

bezterminowo – uprawnienia z tytułu rękojmi przysługują mimo upływu terminu do stwierdzenia wady, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę;

14 dni – jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny (określając kwotę, o którą cena ma być obniżona), a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się że żądanie to uznał za uzasadnione.

Roszczenia z tytułu rękojmi za wady w pojeździe

Sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały lub wynikły z przyczyny tkwiącej w pojeździe w chwili jego sprzedaży. Oczywiście sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy.

W przypadku istnienia wady pojazdu kupujący może skorzystać z następujących możliwości:

  1. kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny;
  2. kupujący może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy;
  3. kupujący może żądać usunięcia wady;
  4. kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad.

 

Jak to zwykle bywa od każdej zasady istnieje wyjątek:

  1. kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny lub o odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz na wolną od wad lub wadę usunie;
  2. jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady;
  3. kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna;
  4. sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego (wymiany rzeczy wadliwej lub usunięcia wady), jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów;
  5. jeżeli kupującym jest przedsiębiorca, sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej.

 

Najczęściej zadawane pytania:

Czy kupujący pojazd może zostać pozbawiony prawa do rękojmi?

Odpowiedź brzmi: to zależy. Jeżeli zarówno kupujący, jak i sprzedawca są przedsiębiorcami, wówczas mogą oni odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub nawet wyłączyć. Jeżeli natomiast kupującym jest konsument ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest niedopuszczalne (poza przypadkami określonymi w przepisach szczególnych).

Czy kupującemu przysługuje roszczenie o naprawienie szkody spowodowanej zakupem wadliwego pojazdu?

Oczywiście, że tak. Jeżeli z powodu wady fizycznej pojazdu kupujący złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo o obniżeniu ceny, może żądać naprawienia szkody, która poniósł przez to, że zawarł umowę nie wiedząc o istnieniu wady. W szczególności kupujący może żądać: zwrotu kosztów zawarcia umowy, kosztów odebrania, przewozu, przechowywania i ubezpieczenia rzeczy oraz zwrotu dokonanych nakładów w takim zakresie, w jakim nie odniósł korzyści z dokonanych nakładów.

Co zrobić z wadliwym pojazdem?

Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży. Sprzedawca zaś obowiązany jest przyjąć od kupującego rzecz wadliwą w razie wymiany rzeczy na wolną od wad lub odstąpienia od umowy.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz